Nyt vuorossa on vieraskirjani sato palvelutalo Värttinästä Littoisista. Seuraavassa teille sanataiteen ystäville hieman kokemuksen syvän rintaäänen runoilua.

Ja ensimmäisenä näistä nimimerkittömistä runoista:

 

Vanhojen ihmisten tapaan

minä istuin ja unta näin.

Olin lapsi, villi ja vapaa

avojaloin, paljain päin.

Juoksin polkua rantaa kohti

siellä uomassaan välkehtäin

joki armas sininen hohti.

Sitä törmältä katsomaan jäin

ja peltojen vihreää viljaa.

Kesän tuuli keinutti

kukat tuoksui. Taivaalla kilpaa

parvi pääskysten kisaili.

Minä lapsi, villi ja vapaa

lapsi taivaan ja lapsi maan.

Nyt vanhojen tapaan

unta menneestä katsella saan.

 

Se oli kaunista! Melkein haistoin itsekin peltojen ja menneen tuoksun. Sitten:

 

Mikä on onni joka näkyy

ja meitä eteenpäin potkii

Onnea on ilo kasvoilta loistaa

hymyhuulet jotka päivää pi-

ristää ja onnellisuutta toi-

sille jakaa.

 

Niinpä, mitä se on? Mutta eittämättä, se on olemassa.

 

Älä sano minulle

en jaksa, en halua,

en viitsi, on turhaa.

Sano minulle yritä,

ole sisukas, ahkera.

Huomaat, menestyt saat

voimia.

Luota tulevaisuuteen,

se palkitaan.

 

Täytyypä ottaa muistiin tämä.. Hienoa!

 

Olen kuin lintu,

lennän korkealla

tuulen ja päivän kanssa kilpaa.

Olen vähän tunteeton ja

ehkä tasapaksukin,

mutta silti annan

mielikuvitukseni lentää…

 

Oi, kylläpä lämmittää monitassuisen olennon sydäntä tämä. Joskus sitä tuntee itsensä niin kovin tasapaksuksi, mutta eihän se estä lennättämästä mielikuvituksen lennokkeja.

 

Ostoslista onneen

 

Onnea ei voi ostaa,

eikä siitä voi ostoslistaa tehdä.

Onni tulee

ja menee

omia aikojaan…

 

Jos haluaa tehdä ostoslistan

niin pitää iloisesti vaan

lähteä maailman markkinoille katsomaan

jos jostakin jotain löytyisi…

 

Eikö onni voisi olla

vain sitä,

ettei ole onneton.

 

Onni on askarruttava asia. Miksei siis askarrella siitä runoa? Oikein mukava runo!

 

Marraskuu

Jätän hyvästejä menneelle kesälle,

sille kesälle, joka ei koskaan palaa.

Vain muistoissain luoksesi halaan

sinä kesänä onnellinen.

 

Nyt talvelle portteja avaan

lumipeitettä odottaen.

Talven loistetta tähtitaivaan

saan katsella ihastellen.

 

Tässähän ihan herkistyy vuodenajoille. Niiden ei kyllä kannata antaa mennä omia aikojaan, jos niistä tällaisia rivejä saa aikaiseksi.

 

Kun sinä puhut

minä kuuntelen.

Kun minä puhun

sinä kuuntelet.

Tarvitaanko muuta?

 

Nyt ollaan villakoiran ytimessä. Halaus vielä päälle, niin se on siinä.

 

Vanha ja viisas

 

Mummoni aina sanoi,

että vanhalla viisaus voittaa.

Nyt ootan milloin se vanhuus koittaa.

 

Mummoni aina sanoi,

että vanhana jalka hitaasti astuu,

nyt mietin, että aina vaan varpaat kastuu.

 

Ihana tämä viimeinenkin runo!

 

Kiitos palvelutalo Värttinän henkilökunnalle ja kirjoittajille! Kauniita runoja.