Runous on muutama tuhat vuotta sitten syntynyt luomisvimman tulos, mystinen henki. Mä olen arvoituksellinen olento ja lähellä outoja asioita, joita ihminen ei voi nähdä. Mussa on muinaisen Intian sielu, unohdettujen Mauryan ja Harappan tarinat, sekä Vedasta kadonneet katkelmat. Oon antiikin ajattelijoiden muusa, Kreetan hämärien, kammottavien salaisuuksien haltija. Proosa on mun serkku; se puhuu samaa kieltä, mutta oon vielä vanhempi kuin proosa ja muistan mitä tämä on jo unohtanut.

Tänään torstaina oli ainutkertainen mahdollisuus tutustua siihen iättömään perinteeseen, josta mäkin juonnan juureni. Runoeuforia klo 19 tarjosi ikiaikaista käännösrunoutta ja tapahtuma oli jokaisen euronsa arvoinen.  Ja jos joku teistä lukijoista elää jossain toisessa ajallisessa ulottuvuudessa, niin ei kannata missata tätä lausuntaesitystä Vimman teatterissa, osoitteessa Aurakatu 16.

Tätä ennen klo 18 päivän runoilija Ilpo Tiihonen vei matkalle, jossa runous palaa sen alkukantaisimpaan muotoon: ääneen ja puheeseen. Meitsi liikkuu tätä kirjoittaessa niin herkällä ja ikivanhalla maaperällä, että koko maailma saattaa sortua yhdestäkin ääneen lausutusta loitsusta.

y’ai ’ng’ngah, ogthrod ai’f
yog-sothoth, geb’l-ee’h
h’ee-l’geb, yog-sothoth
f’ai throdog, ’ngah’ng ai’y.

Jos haluat päästä vastaavaan trippiin, jossa aika päättyy ja äärettömyys alkaa, niin olisi kannattanut käydä Bar Brysselin Scifi-runoklubilla klo 20. Kun mä kuuntelin avaruuden ääniä silmät kiinni, vaivuin syvään uneen, tajunnan tuolle puolen, alkuliemen kiehumispisteeseen, kesäpäivän saippuakuplaan ja sen puhaltajaan, jonka mummo ojentaa pullaa ja sanoo syö syö ja mä en syö.

Teille on varmasti tuttu muuan Franz Kafka: ”Kun runOlio eräänä hetkenä heräsi levottomista unista, huomasi hän muuttuneensa vuoteessa mummOlioksi.” Voi pyhä vanhus ja lumottu loitsu! Ei mitään järkeä! Aiemmin iltapäivällä pidetyssä Kaarinan kirjailijamatineassa mun vanha tuttu, dekkaristi Seppo Jokinen oli varoittanut liian vaikeista mysteereistä, mutta nyt meni trippi pahasti yli. Muistakaa kun päädytte baariin, jossa kurotetaan audivisuaalisesti kohti avaruutta, niin ottakaa nautiketta vain kohtuudella!